Löparskor en guide

Löpning är troligtvis den mest populära motionsformen just nu. Många har insett fördelarna med att träna löpning vad gäller lättillgänglighet och att det är ett utmärkt sätt att hålla kroppen i trim. I takt med att löpning blivit allt mer populärt utbudet av löparskor blivit allt större och det finns idag ett stort antal märken och löparsko modeller att välja bland. Köp dina skor med rabatt.

Loparskor-en-guide

Att köpa löparskor

Vilka löparskor skall man då köpa? Det beror av flera faktorer vad gäller fysiska förutsättningar, ambition med sin löpning och vid vilka tillfällen man har tänkt använda sina löpskor. Vissa träningsskor lämpar sig bäst till att springa lugna träningspass i medan vissa modeller är bättre lämpade för snabb löpning och för att springa lopp i.

Märkesskor

Vilket märke löparskorna har eller vad de kostar har mindre betydelse då det absolut viktigaste är att de känns bra när man springer. Det finns idag ett stort utbud av löparskor och samma modell och märke kan variera rätt mycket i pris.

Det är därför en god ide att titta runt både i sportsko butiker på stan och även alla de webbutiker som har löparskor i sitt sortiment. Köper man sina löparskor på internet är det viktigt att man har rätt att byta om de inte känns bra. De flesta större webbutiker erbjuder portofri retur på löparskor.

Olika skomodeller för löpning

Löparskor kan grovt delas in i fyra olika kategorier utifrån vilken modelltyp de är. Kategoriseringen är en bra hjälp för vilken typ av skomodell som passar en själv. Indelningen är baserad på löpskons stöd, sulans tjocklek och höjdskillnaden i sulans främre del och hälen.

För drivna personer som tränar löpning som springer regelbundet och både har snabba pass och även lugnare längre distanspass är det bäst att ha minst två par löparskor igång samtidigt för att kunna variera med beroende av typ av träningspass. Även ett par riktigt lätta tävlingsskor kan vara aktuellt att ha om man vill satsa på att få ut så mycket som möjligt av sin löpning. Nedan är en beskrivning av de olika typerna av löparskor som finns på marknaden.

Dämpade ”vanliga” löparskor

De vanligaste löparskorna som det förmodligen säljs mest av i handeln är de uppbyggda löparskorna med gott om dämpning för foten. Är man nybörjare på löpning är detta en bra typ av löpsko att börja med.

Den lämpar sig mycket bra för distanslöpning i ett normalt och kontrollerat tempo. Exempel på skomodeller i denna kategori är exempelvis Nike Air Pegasus, Adidas Adistar, Saucony Omni och många fler modeller.

Lätta träningsskor

De lätta träningsskorna har ett något mindre stöd för foten och sulan är klart tunnare än hos den klassiska dämpade löparskon. Skomodellerna i denna kategori är perfekt för de lite snabbare passen och fungerar även bra att tävla i, speciellt på marathon och halvmarathon där man fortfarande vill ha en viss dämpning i hälen men ändå en lätt löparsko.

Exempel på lätta löparskor är Nike Lunarracer, Adidas Adizero Adios, Asics Tarther och en uppsjö av fler märken och modeller.

Lättviktsskor eller flats

Riktiga lättviktsskor lämpar sig mest för riktigt snabba pass så som intervaller och är till för de riktigt duktiga löparna. De är även bra att tävla i på distanser som 5 och 10 kilometer.

Barfotaskor

Barfotaskor och minimalistiska skor har blivit väldigt populärt de senaste åren. En barfotasko saknar helt stöd och dämpning för foten. En barfotasko kräver starka vader och en försiktig avvänjning. Att springa i barfotaskor att ett mycket bra inslag i löpträning som stärker fötter, vader och bålen vilket är bra för löptekniken och löpekonomin.