Support i webbutiker

Den som inte tycker att det verkar så bra med shopping online ger gärna argumentet att det är opersonligt. Man får ju inte hjälp av en säljare och måste själv klicka omkring för att lära sig mer om varan. Det här är sant till viss del. Det man måste inse är att webbutiker har en annorlunda struktur och man kan visst få ordentlig support om man bara ber om den.

Bra webbshoppar har nämligen en kundtjänst som man lätt kommer i kontakt med. Faktum är att en svensk kundtjänst gör det mycket enklare med shopping online så det är helt klart något att hålla utkik efter.

Är det någon hemma?

En hemsida kan vara mycket interaktiv och visst känns det bättre när man snabbt ser hur man ska ta kontakt med de som står bakom butiken. Det är viktigt att man får känslan av att någon är hemma. Man kan alltid dra nytta av skriftlig information, bilder och video, men ett telefonnummer är guld värt.

För många så är email ännu bättre eftersom man inte gärna sitter och väntar i telefon bara för att få svar på en liten fråga. Om man skickar en fråga med mejl så bör man få svar inom en rimlig tidsrymd. E-butiken kommer att ange sin kundtjänsts öppettider och skickar man mejlet då supporten är öppen så bör svaret inte dröja mer än någon timme. Man bör åtminstone få ett besked om att frågan har tagits emot, och att den kommer att besvaras inom kort.

Support webbutik

Eftersom webbsidor alltid är öppna så kan man lätt få upplevelsen av att supporten också borde vara det, och visst, det finns webbutiker som satsar på en supportavdelning som alltid är öppen. Det här ser man ofta inom internationell e-handel där man vänder sig till många olika tidszoner. Om du handlar från en svensk butik på nätet så måste du dock ta en titt på klockan och inse att folk inte kommer att svara dig i ett nafs om du mejlar klockan två på natten.

Så kommer du i kontakt

Det är förstås mycket vanligt att webbutiker erbjuder email som ett sätt att komma i kontakt med supporten. Förutom detta så kan man ha en chattfunktion vilket är väldigt praktiskt. Det här är en funktion som gör det möjligt att texta med supporten. Om man sitter och tittar på en tröja och undrar om den finns i andra färger så kan man ju snabbt skriva sin fråga via chatten och få svaret inom sekunder. Det här är ett enkelt sätt att kommunicera som ibland slår telefonen. När det finns telefonsupport så är det alltid trevligt om ett gratisnummer erbjuds.

Utländska butiker

I utländska butiker på webben så får man sällan svensk support. Det här kan vara lite problematiskt då man kanske inte förstår allt det som sägs. Därför bör man satsa på att handla från svenska webbshoppar där all information ges på svenska. Det känns säkrare att köpa varor och produkter från svenska e handels företag på något vis. Speciellt då ifall man behöver support och vill prata med någon som förstår samma språk.